Mit árul el rólunk a hajunk?

Elgondolkodtál már azon, hogy mit árulhat el rólad a hajad? Vajon tényleg fiatalabbnak látszol, amikor elégedett vagy a frizuráddal? Ragyogó hajjal valóban vonzóbb vagy a férfiak számára? Azt mindannyian tudjuk, hogy a haj fontos szerepet játszik abban, hogyan ítélünk meg valakit elsőre, hiszen ez külsőnk egyik legszembetűnőbb része, amely akarva akaratlanul meghatározza azt a bizonyos első benyomást.

Egy legújabb "eye-tracking" (szemmozgás-követő) technológiát alkalmazó kutatás azt bizonyítja, hogy a haj nagyon is számít, amikor másokról véleményt formálunk.

A kutatás során arra voltak kíváncsiak, hogy a nők ragyogó, egészséges és szép haja milyen hatással van másokra.

A felmérés több érdekes dologra világított rá azzal kapcsolatban, hogy mennyire befolyásolhatja a haj állapota és egészsége azt, hogy mások hány évesnek vagy milyen vonzónak látnak bennünket. A tanulmány szerint a kutatásban részt vevő hosszú, egyenes, egészséges és fényes hajú modellekről a tesztelőknek a tisztaság, a fiatalság és végül, de nem utolsó sorban az egészség jutott rögtön eszükbe. Ehhez a megállapításhoz szorosan kapcsolódnak antropológiai tanulmányok, melyek szerint a hosszú, egészséges, ragyogó haj a világ több kultúrájában is az egészséget és termékenységet szimbolizálja évezredek óta.

A szemmozgást követő kutatás néhány további érdekes dolgot is felfedett arra vonatkozóan, hogy milyen kettősség bújik meg a nők és a férfiak szépségről alkotott véleményében, valamint, hogy mi a különbség az általuk látott és elmondott tények között.

Az "eye-tracker" technológia a nem tudatos magatartásformákat figyeli meg az alany szemmozgásának követésével. Ezáltal megvizsgálható, hogy valójában hová is néznek az emberek, miközben beszélnek. Érdekes eredmény volt, hogy amikor arra kérték a nőket, hogy értékeljék a látottakat, annak ellenére, hogy tekintetüket a haj kényes, negatív pontjaira szegezték, kevésbé negatívan ítélték meg az általuk látott hölgyek szépségét, mint az várható volt. Ezzel ellentétben a férfiak sokkal direktebbek voltak és alacsonyabban osztályozták ugyanazon nők szépségét.

Az "eye-tracking" tanulmány adataiból világosan kitűnik, hogy a jó frizura és az egészséges haj arra késztet bennünket, hogy az arcot figyeljük, és nem vonja el a figyelmet az olyan fontos területekről, mint a szem, vagy akár a száj. Nagy előnnyel indulunk tehát, ha a hajunk jó állapotban van, hiszen ezzel jobb esélyünk arra, hogy átragyogjon személyiségünk. Ha szép haj keretezi az arcunkat, akkor - akár egy kép a keretben -, egy új kompozíció és egyensúly születik, ami kellemesebb a szemnek és vonzóbb a másik számára. Ezzel ellentétben a rossz, töredezett és ápolatlan haj odavonzza a tekintetet, és tönkreteszi a kompozíciót.

A kutatás során ugyanis megfigyelték, hogy amikor a haj rosszabb állapotban volt, a tesztelők hosszabb ideig figyelték a száraz hajvégek, kiálló hajszálak területét, és kevesebb figyelmet szenteltek az arcnak. A rossz állapotban lévő haj tehát akaratlanul is felhívja magára a figyelmet, és eltereli azt viselője szépségéről. Így nemcsak hogy nem egészíti ki az arcot, hanem akár teljesen el is ronthatja azt.

A haj az egyik legjobb eszköz, amely tükrözi saját személyes stílusunkat és társadalmi helyzetünket. Ennek számos oka van. Először is a haj egy külső testi tulajdonság, éppen ezért maximálisan a viselője személyéhez kötött. Átvitt értelemben és láthatóan is belőlünk nő ki. Másodszor pedig bár a haj személyes és egyedi sajátságunk, mégis egyike az azonnal szembeütköző és leglátványosabb külső jelzőinknek. Végül pedig a hajra mind külső tényezők, például az eső vagy szél, mind pedig belső okok is hatnak, mint az életkor, az étrend vagy egy betegség.

A tanulmány tehát bebizonyította, mennyire fontos az egészséges, ragyogó haj ahhoz, hogy mások pozitívabban ítéljenek meg bennünket, azaz szebbnek, fiatalabbnak tartsanak nemcsak külsőleg, hanem belsőleg is. A közismert mondás, miszerint a belső ragyogás kisugárzik, fordítva is igaz: a külső ragyogás hatással van a belsőre, ezáltal kellemesebb mindennapokat érve el.